Pastorns församlingsblogg

Försoningens uppdrag 25 april, 2012

Filed under: Okategoriserade — pastorhenning @ 08:28

Ikväll hade vi veckans viktiga samling, bönemötet. Det är märkligt vilken atmosfär som skapas i en sådan samling. Man går alltid hem uppmuntrad och glad.

Jag formade några tankar om att vi är Guds sändebud med försoningens ord. Vi har fått detta förtroende uppdrag att visa på Jesus. Ett förtroende uppdrag innebär inte en detaljerad beskrivning hur det ska göras men vad som ska göras. Så är det också med detta uppdrag. Sättet och metoderna för hur försoningens ord ska förmedlas får vi i stort avgöra. Ett förtroendeuppdrag ska redovisas och vi ska ställas till svars för hur vi fullgjorde vårt uppdrag. Det är en tanke vi också har anledning att dröja vid.

Läs orden fr. 2 Kor. 5:19-21 och fundera vidare. Ty Gud försonade hela världen med sig genom Kristus: han ställde inte människorna till svars för deras överträdelser, och han anförtrodde mig budskapet om denna försoning. 20Jag är alltså Kristi sändebud, och Gud manar er genom mig. Jag ber er på Kristi vägnar: låt försona er med Gud. 21Han som inte visste vad synd var, honom gjorde Gud till ett med synden för vår skull, för att vi genom honom skulle bli till ett med Guds rättfärdighet.

 

Lämna en kommentar